Działaj w swoim interesie - kupuj produkty od polskiego rolnika czyli nasze jabłka jako żywność molekularna

13.02.2017 21:06

W poniedziałek 13 lutego b.r. w ZSP nr 2 RCKUiP na Blichu przeprowadzono drugie warsztaty w ramach Projektu "Zasady dokonywania zakupów, uczciwy handel i racjonalna konsumpcja w świetle poszanowania naturalnego środowiska i jego rozwoju".

Tym razem odwiedzili nas zainteresowani realizowaną tematyką i blichowską szkołą uczniowie z III klasy Gimnazjum nr 2 w Skierniewicach.

W części pierwszej spotkania młodzież ze Skierniewic została powitana przez wicedyrektora Janusza Wróbla, następnie Marcin Tarkowski, uczeń z klasy III technikum mechanizacji rolnictwa, zaprezentował krótką informację o naszej szkole. Po tym wystąpieniu została przedstawiona prezentacja ściśle związana ze zrównoważonym rozwojem, w której nauczycielka przedmiotów zawodowych Małgorzata Kosiorek zwróciła m. in. uwagę na potrzebę takiej produkcji surowców żywnościowych w rolnictwie, która nie zagraża bezpieczeństwu obecnych i przyszłych pokoleń. Przed przystąpieniem do warsztatów krótko z prawami konsumenta zapoznała zgromadzonych Agnieszka Kopczyńska.

Część drugą spotkania została zrealizowana w dwóch pracowniach gastronomicznych, a stanowiły ją warsztaty kulinarne oraz ćwiczenia z żywności molekularnej. Kuchnia kreatywna pozwala spojrzeć na żywność w sposób niekonwencjonalny, umożliwia wykorzystanie produktów spożywczych o określonych właściwościach chemicznych i fizycznych, które można dowolnie zmieniać, stosując odpowiednie procesy. Gimnazjaliści przygotowali: kawior z kompotu, piankę z soku jabłkowego i mus z soku pomarańczowego z ziemią jadalną, spagetti z czarnych porzeczek i borówek oraz alternatywnie: makaron z zielonej herbaty oraz spagetti z czekolady, piekli bułki razowe z mąki żytniej, podane z pastą z zielonego groszku, oraz szarlotkę z jabłek od rolników z rynku lokalnego. W ten sposób wykonane potrawy są pełne przeciwutleniaczy i mają właściwości przeciwzapalne, co jest równoznaczne z zapobieganiem chorobom, szczególnie przewlekłym, cywilizacyjnym, np. nowotworowym oraz związanymi z układem krążenia. Jako że praca uczniów była podzielona na dwie dziewięcioosobowe grupy, to każdy z naszych gości mógł zarówno sprawdzić swoje predyspozycje kulinarne, jak i degustować dania przygotowane przez koleżanki i kolegów.

Dodatkowo podczas warsztatów uczestnicy zostali zapoznani z najnowszymi zagadnieniami dotyczącymi znakowania żywności, opakowań do żywności i ich funkcji.

Nad sprawnym przebiegiem warsztatów gastronomicznych i ćwiczeń z kuchni molekularnej czuwały nauczycielki przedmiotów zawodowych: Iwona Bogusiewicz-Kuś, Agnieszka Golan, Edyta Kłak i Olga Kwapisz-Wojda. Gimnazjaliści chętnie zobaczyli bazę naszej szkoły, mogli wejść do pomieszczeń szkolnych we wszystkich budynkach A, B i C dzięki pomocy, jaką organizatorzy projektu mają spośród uczniów z klas drugich: Marzeny Woźniak i Laury Rokickiej z technikum żywienia i usług gastronomicznych oraz Sylwii Sapińskiej i Piotrka Majchrzaka z technikum agrobiznesu.

 

Elżbieta Wojtyna