O zainteresowaniu żywnością w kolorach tęczy czyli edukacja ma sens

15.02.2017 11:46

   14 lutego 2017 r. po raz trzeci odbyła się prezentacja zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem i warsztaty kulinarne w ramach projektu realizowanego w ZSP nr 2 RCKUiP na Blichu we współpracy ze Społeczną Akademią Nauk w Łodzi. Tym razem gościliśmy w szkole 40 uczniów z klas trzecich Gimnazjum w Łyszkowicach wraz z opiekunami.

   Młodzież powitała pani wicedyrektor Maria Elżbieta Tataj. Następnie została przeprowadzona ankieta przed realizacja zaplanowanego programu, której celem było zbadanie w jakim stopniu uczniowie dotychczas byli zorientowani w zagadnieniach związanych z wpływem stylu życia na zdrowie człowieka i środowisko oraz czy są w ogóle zainteresowani dalszym kształceniem się w tym kierunku. Okazało się, że wprawdzie gimnazjaliści mają świadomość żywieniową na średnim poziomie, ale zaledwie kilkoro spośród nich wiązało swoją przyszłość z edukacją w szkole średniej z branży żywnościowej.

   Po przeprowadzeniu prelekcji na temat "Zasady dokonywania zakupów, uczciwy handel i racjonalna konsumpcja w świetle poszanowania naturalnego środowiska i jego rozwoju" oraz aktywnego udziału w warsztatach w pracowniach gastronomicznych i pracowni analizy żywności spojrzenie uczniów na poruszane kwestie było już inne, zdecydowanie wzrosło zainteresowanie kolejnymi etapami wytwarzania żywności...ale po kolei.

   Uczestnicy warsztatów doświadczyli, że produkcja żywności metodami molekularnymi zrywa z tradycyjnymi sposobami przygotowania potraw. Mieli możliwość samodzielnego tworzenia kompozycji różnobarwnego kawioru, czy spaghetti kuszącego barwą oraz smakiem. Wykonali również: sałatkę z kaszy pęczak z rzodkiewkami, brukselką i orzechami, pastę z zielonego groszku z majerankiem i olejem lnianym, napój marchwiowo-pomarańczowo-bananowy z młodym jęczmieniem, szarlotkę i ciasto bananowo-jabłkowe w dwóch grupach w wersji walentynkowych muffinek.

   Przy prezentacji opakowań zwrócono szczególną uwagę na prawidłowe odczytywanie etykiet, na których są dodatki do żywności oznaczone symbolem E. Przedstawiono, jaką rolę te dodatki odgrywają w żywności i że można je zastąpić zupełnie naturalnymi przyprawami o bardzo dużej wartości zdrowotnej.

   Wszystkie zajęcia przebiegały w bardzo sympatycznej atmosferze. Widać było porozumienie między blichowskimi nauczycielami i uczniami , którzy coraz chętniej i coraz liczniej włączają się w organizację projektu i, co cenne, chcą doskonalić swoje umiejętności. Tym razem nasi uczniowie zmierzyli się z dużym wyzwaniem, gdyż oprowadzali po szkole cztery grupy gimnazjalistów na raz. Przez cały czas zajęć byli obecni i służyli swoją pomocą: Marcin Tarkowski i Krzysztof Gałaj z 3 klasy technikum mechanizacji rolnictwa, Sylwia Sapińska i Piotr Majchrzak z 2 klasy technikum agrobiznesu oraz Ania Kępka i Gabrysia Foks z 1 klasy technikum żywienia człowieka i usług gastronomicznych. W pracowniach włączonych w zajęcia projektowe intensywnie pracowali zarówno nauczyciele przedmiotów zawodowych jak i klasy odbywające tego dnia zajęcia praktyczne.

   Na zakończenie został ponownie przeprowadzona pisemna ankieta, zawierająca takie same zagadnienia, na które uczniowie z Łyszkowic odpowiadali od razu po przyjeździe. Okazało się, że: wśród nich wzrósł poziom świadomości z zakresu zrównoważonego rozwoju, a proporcje sie odwróciły - już 33 gimnazjalistów zadeklarowało chęć kształcenia się na kierunkach związanych z agrobiznesem, przetwórstwem spożywczym lub gastronomią.

   Podsumowując dzisiejsze spotkanie opiekunowie uczniów z Łyszkowic stwierdzili, że są pod wrażeniem przebiegu spotkania, zaangażowania gimnazjalistów w zajęcia i atmosfery stworzonej przez organizatorów. Dla nas nauczycieli z Blichu oznacza to, że...warto było...

 

Elżbieta Wojtyna