Taką możliwość stwarza bezpłatny staż zawodowy o wartości 122.232 euro, który jest wdrażany w naszej szkole w ramach Programu Erasmus Plus.
Wyruszyliśmy z parkingu przy ulicy Starorzecze w niedzielę 22 października o 8.00 rano - uśmiechnięci i gotowi na spotkanie z przygodą w nieznanym kraju. Po gruntownym sprawdzeniu autokaru przez policję byliśmy spokojniejsi o techniczne bezpieczeństwo naszego pojazdu.
Jechaliśmy w deszczu przez Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię, ale podróż nas zbytnio nie zmęczyła. W poniedziałek po południu w Grecji powitało nas słońce z nadmorskim krajobrazem i górami Olimpu w tle.
Po szkoleniu BHP i pierwszych dniach pobytu w miejscowości Paralia Panteleimonos i okolicach mamy już własne spostrzeżenia, którymi możemy się podzielić.
Rolnictwo i przetwórstwo greckie znacznie różnią się od naszego polskiego. W produkcji roślinnej dominują uprawy oliwek, winorośli, kiwi, granatów, pomarańczy, mandarynek. Grecy twierdzą, że swoją długowieczność zawdzięczają m. in. spożywaniu OLIWY Z OLIWEK w niewiarygodnych dla nas ilościach, bo ok. 130 l na rodzinę w ciągu roku. Produkcja zwierzęca opiera się na wytwarzaniu mleka owczego, które jest podstawowym surowcem służącym do wyrobu sztandarowego greckiego artykułu – SERA FETA, którego nazwa jest zastrzeżona. Zarówno oliwka jak i ser Feta są produkowane w niewielkich przedsiębiorstwach. Koszt inwestycji w tego rodzaju małe gospodarstwa specjalizujące się w produkcji owiec i przetwórnie spożywcze wynosi około 1 miliona euro i jest to opłacalne.
Uczniowie technikum agrobiznesu pracowali także w sadzie kasztanowym. KASZTANY JADALNE są spożywane na surowo, a także pieczone i gotowane. Chętnie kupują je Włosi i wykorzystują przede wszystkim jako dodatek do ciast. Próbowaliśmy kasztany prosto z drzewa, a nawet piekliśmy w ognisku. Są smaczne, smakują tak jak orzechy włoskie, tylko są słodsze.
Uczniowie z klasy 3 technikum informatycznego zaczęli praktykę od powtórzenia podstawowych pojęć związanych z m.in. stronami WWW i sieciami komputerowymi wraz z siecią Internet. Wykładowca zaznajomił ich także z podstawami Kaskadowych Arkuszy Stylów (CSS3) i najnowszej wersji języka HTML5.
A tak wyglądał ciąg dalszy według relacji uczniów: „Przy pomocy otrzymanych materiałów zaczęliśmy pracę nad RESPONSYWNĄ STRONĄ INTERNETOWĄ – stroną dostosowywującą się do ekranu danego urządzenia. Dzięki temu strona WWW jest zawsze wyskalowana, niezależnie czy używamy telefonu czy komputera, a jej elementy i zawartość są zawsze widoczne.
Drugiego dnia praktyk uczyliśmy się stosować slidery – elementy strony www, które z wyświetlają kilka różnych zawartości, następujących po kolei po sobie. Zaznajomiliśmy się z dwoma, różnymi sposobami ich stworzenia: poprzez skrypt języka JavaScript, oraz przez samego CSSa. Slidery zaimplementowaliśmy w stronie stworzonej dnia poprzedniego. Dzięki temu posiada przyciągający i nowoczesny wygląd.
Trzeciego dnia praktyk, wykorzystując wcześniej stworzoną stronę WWW, utworzyliśmy formularz –element pozwalający na wprowadzanie danych na strony internetowe i na serwery. Poprzez język HTML5 stworzyliśmy szkielet formularza, a wykorzystując Kaskadowe Arkusze Stylów zmodyfikowaliśmy jego wygląd tak, aby był czytelny, intuicyjny i atrakcyjny wizualnie.”
Po zajęciach mamy do dyspozycji atrakcje w najbliższej okolicy. Zaliczyliśmy już spacer plażą wzdłuż Morza Egejskiego i zdobyliśmy górujący nad nami warowny zamek z 1204 r. pobudowanym przez krzyżowców.
Chociaż program praktyki obu typów technikum (agrobiznes i informatyk) znacznie się różni, to coraz więcej czasu uczniowie spędzają wspólnie, bo tego rodzaju wyjazdy sprzyjają poznawaniu się w takich okolicznościach, na które nie ma czasu w szkole.
A jeszcze tyle ciekawych miejsc i spraw przed nami… Oby tylko świeciło słońce.
Autorzy artykułu i zdjęć: Elżbieta Wojtyna, Rafał Pietrzak i Damian Brzozowski z klasy 3 TIN
,