Sprawozdanie całoroczne dotyczące projektu „Eurostart – praktyki zawodowe uczniów”, przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus +.

2.07.2019 7:12

logo

W roku szkolnym 2018/ 2019 ZSP nr 2 RCKUiP im. T. Kościuszki w Łowiczu realizuje projekt: „Eurostart – praktyki zawodowe uczniów”, przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus +.


    W roku szkolnym 2018/ 2019 ZSP nr 2 RCKUiP im. T. Kościuszki w Łowiczu realizuje projekt: „Eurostart – praktyki zawodowe uczniów”, przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus +.
    Celem głównym projektu jest podniesienie jakości szkolnictwa zawodowego, rozszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych, ułatwienie startu zawodowego przyszłych absolwentów, praktyczne wykorzystanie teoretycznej wiedzy zdobytej w trakcie nauki i poznanie nowoczesnych standardów branży.
Projekt daje również możliwość poszerzenia horyzontów kulturowych
a także rozwój kompetencji osobowych takich jak samodzielność, odpowiedzialność i tolerancja. Uzupełnieniem praktyk jest program kulturowy podczas którego uczestnicy poznają historię i kulturę Grecji.
    W projekcie wzięło udział 60 uczniów z naszej szkoły oraz 6 nauczycieli, pełniących rolę obserwatorów oraz opiekunów. Mobilność edycji 2018/2019 została zaplanowana dla trzech kierunków kształcenia obejmujących profile nauczania takie jak technik logistyk, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki a także technik żywienia i usług gastronomicznych. Pierwsza mobilność
w ramach projektu została zaplanowana na przełomie października i listopada tego roku, kolejna odbyła się w marcu 2019.Przewidziane limity dla poszczególnych kierunków wynoszą po 15 uczestników (Technik Mechanizacji Rolnictwa i Agrotroniki, Technik Logistyk) oraz 30 uczniów z Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych).

    W dniach  14.09.2018  - 19.09.2018 oraz 18.01.2019 - 25.01.2019odbyły się rekrutacje do I i II Mobilności. Regulamin rekrutacji, formularze zgłoszeniowe oraz instrukcję ich wypełnienia umieszczono w zakładce dotyczącej tego projektu na stronie szkoły.
Wyniki naboru z listą zakwalifikowanych oraz listami rezerwowymi dla poszczególnych kierunków zostały opublikowane 20.09.2018 oraz 04. 02. 2019r. Do I Mobilności przystąpiło 15 uczniów z klasy III technikum kształcącym w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz klasy III (11 osób) i klasy II (4 osoby) technik żywienia i usług gastronomicznych. Do II Mobilności przystąpiło 15 uczniów z klas technik żywienia i usług gastronomicznych ( 10 uczniów z klasy II i 5 uczniów z klasy III) oraz 15 uczniów z klas technik logistyk ( w tym 8 z klasy II i 7 z klasy III).
Przed planowanym wyjazdem młodzież uczestniczyła w dodatkowych zajęciach z:
- przygotowania pedagogicznego i organizacyjnego;
- przygotowania z języka angielskiego;
- przygotowanie z języka greckiego i kultury greckiej.
Ponadto odbyły się cztery zebrania organizacyjne, dwa z samą młodzieżą
i dwa z młodzieżą i rodzicami. Na zebraniu główny koordynator projektu
Pan Jakub Rokicki i koordynator projektu na terenie szkoły Pani Edyta Kłak przedstawili podstawowe informacje dotyczące zasad wyjazdu, zachowania się na nim oraz harmonogramu wydarzeń.
W dniach 28. 10.2018r. – 09. 11. 2018r.zrealizowana została I Mobilność,
a w dniach 29. 10. 2018r. – 09. 11. 2018r. w których uczestniczyło 60 uczniów wraz z 6  opiekunami: Iwoną Bogusiewicz – Kuś, Emilią Adamowicz i Dariuszem Surmą, Urszulą Surmą, Elżbietą Kołaczek oraz Maciejem Wróblem. W trakcie II Mobilności odbyła się wizyta studyjna Dyrektora Szkoły Jerzego Zabosta i Koordynatora Projektu na terenie szkoły Edyty Kłak.
    Młodzież z kierunku technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki odbywała swoje zajęcia praktyczne w szkole rolniczej w miejscowości Larissa. Chłopcy zwiedzili szkołę i jej zaplecze a w kolejnych  dniach pracowali
na warsztatach i w gospodarstwie szkolnym. Młodzież tego profilu uczestniczyła również w zbiorach na plantacjach kiwi.
    Uczniowie z Technikum Żywienia zdobywali fach w hotelu PoseidonPalace, który spełnia standardy hoteli ****, pracowali w hotelowej restauracji pomagając w codziennych obowiązkach zawodowym kucharzom oraz kierownikom Sali, odpowiadając za obsługę gości. W trakcie realizowanego programu poznali oni sekrety kuchni greckiej, przygotowując dania, ucząc się zasad ekspozycji potraw. Praktyki miały kompleksowy charakter, umożliwiając naszym uczniom uczestnictwo w całym procesie przygotowywania i podawania żywności, już od etapu robienia zakupów na lokalnym targu, selekcjonując wspólnie z Mentorami z organizacji przyjmującej oraz Opiekunów odpowiedniej jakości składniki. Oprócz pracy na kuchni uczniowie zajmowali się obsługą stołu szwedzkiego, podawaniem potraw gościom restauracji. Atrakcyjnym uzupełnieniem umiejętności był kurs baristyczny, podczas którego uczniowie pod okiem wykwalifikowanego personelu uczyli się przyrządzania kaw. Gastronomicy uczestniczyli również w zajęciach poza hotelem, w tym w piekarni, zaopatrującej w pieczywo cały region Leptokarii czy w rodzinnej, ale zdobywającej międzynarodowe medale na wystawach, winiarni.
    Uczniowie z kierunku technik logistyk pod okiem wyznaczonych przez instytucję przyjmującą Mentorów zgłębiała tajniki branży TLS. W trakcie realizacji praktyk uczniowie poznawali zasady optymalizacji załadunków towarów, formowania jednostek paletowych na podstawie zamówień klientów z wykorzystaniem specjalistyczneg programowania wykorzystywanego przez logistyków na terenie całej Europy. . Uczniowie utrwalili również zagadnienia związane z bezpieczeństwem i zasadami BHP w branży transportowej. Kolejne zadania uczestników w jakie zostali zaangażowani to planowanie tras, optymalizacja przejazdów. Uczniowie uczestniczyli również w pracach biurowych, wystawiając dokumenty sprzedażowe, ucząc się obsługi programów komputerowych wspomagających pracę księgową oraz organizacje pracy magazynu. Oprócz prac biurowych uczestnicy odwiedzili firmy ,z którymi współpracuje grecki Partner, tak aby zdobyte praktyczne umiejętności i wiedza móc zaobserwować w innym środowisku i charakterystyce pracy. Bardzo cenne doświadczenia wynieśliśmy z praktyk w w firmie transportowej KTEL, która zapewnia stały transport autobusowy dla całego regionu Centralnej Macedonii. Każdego dnia z usług transportowych firm zrzeszonych w ramach KTEL korzysta kilka do kilkunastu tysięcy osób. Wzmacniając kompetencję w obszarze magazynowym i logistyce towarów realizowaliśmy praktyki w przedsiębiorstwie Kaba zajmującym się magazynowaniem i logistyką napoi, która zaopatruje kilkaset punktów usługowych i hoteli na Riwierze Olimpijskiej.
Młodzież korzystała również z programu kulturowego. Najpiękniejsza wycieczka odbyła się na Meteory – zespół klasztorów zawieszonych na wysokich skałach, wpisany na listę UNESCO. Bardzo ciekawy był rejs statkiem na wyspę Skiathos oraz możliwość plażowania na „złotym” piasku Koukounaries. Zwiedzali również miejscowości Platamonas, Leptokaria i leżące u podnóży Olimpu Litochoro.
   Uczniowie z kierunku mechanizacji rolnictwa i agrotroniki zwiedzili w miejscowości Larisa fabrykę Terra produkującą maszyny rolnicze. Zapoznali się z ofertą maszyn i ciągników rolniczych stanowiących główny produkt tego zakładu. Natomiast uczniowie Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych odbyli wycieczkę edukacyjną do wytwórni sera feta.
Podczas autokarowych podróży  po Grecji oglądali również gaje oliwne.  
W wolnym czasie korzystali z miejscowych atrakcji. Jedną z nich był widok na morze, który podziwiali  podczas spacerów po plaży. Wybrali się też na dłuższe piesze wyprawy. Zwiedzili warowny zamek krzyżacki z XIII wieku, skąd rozciągał się malowniczy widok na całą okolicę. Jedną z ostatnich zaplanowanych wycieczek był wyjazd do Starego  Panteleimon położonego wysoko w górach Olimpu.
Po zakończeniu obu mobilności odbyły się podsumowujące spotkania z wyjazdów. Uczniowie przygotowali prezentacje multimedialne, przedstawili na nich to co realizowali podczas pobytu oraz podzielili się swoimi wrażeniami. Na koniec zostały wręczone certyfikaty z pobytu oraz rozstrzygnięto konkurs na najciekawsze zdjęcie z pobytu. Na uroczystości  zakończenia roku szkolnego zaprezentowano wyróżnione zdjęcia i wręczono nagrody.
    Możliwości jakie daje udział w projekcie oraz doświadczenia zdobyte podczas zagranicznych praktyk zdecydowanie zwiększają szanse absolwentów na zatrudnienie nie tylko na lokalnym ale również europejskim rynku pracy. Kolejnym pozytywnym aspektem udziału w projekcie jest umożliwienie naszym uczniom, w tym osobą o zmniejszonych szansach, dostępu do efektywnych form podnoszenia kompetencji zarówno zawodowych jak i osobistych. Zagraniczne programy praktyk realizowane przez Szkołę cieszą się ogromną popularnością wśród uczniów ZSP2, efekty tego widoczne są nie tylko poprzez wzrost motywacji uczniów do nauki. Koordynatorzy śledzą wpływ mobilności zagranicznych na rezultaty kształcenia, na pewno uczestnictwo w projektach stażowych wpływa na ustawiczną poprawę wyników egzaminów zawodowych oraz matury z języka angielskiego wśród klas, które miały okazję uczestniczyć w podobnych projektach realizowanych przez „Blich”.


    W roku szkolnym 2019/2010 będzie organizowany następny wyjazd w ramach  projektu Erasmus+ . W ostatnich dniach opublikowano ranking zakwalifikowanych projektów i nasza szkoła znalazła się na 58 miejscu z trzystu przyznanych. Jest to ogromny sukces szkoły i z pewnością przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły i zwiększenia oferty edukacyjnej.


 Koordynator projektu na trenie szkoły Edyta Kłak