W ramach realizowanego w naszej szkole projektu „Wyższe kompetencje, to lepsza praca i płaca” odbywały sia zajęcia dodatkowe z rolnictwa precyzyjnego i agrotroniki. W kursie tym brały udział dwie grupy uczniów technikum mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, liczące w sumie 12 uczestników.
Uczniowie mieli okazję zapoznać się z tematyką dotyczącą nowoczesnych metod i technologii prowadzenia gospodarstwa rolnego. Chętnie i aktywnie uczestniczyli w zajęciach gdzie mogli zobaczyć w jakim kierunku zmierza rozwój infrastruktury technicznej, parku maszyn i kosmicznych technologii w branży mechanizacji rolnictwa. Udział w projekcie pozwolił również na dofinansowanie i zakupy wielu nowoczesnych elementów wyposażenia pracowni warsztatowych i gospodarstwa pomocniczego szkoły. Został zakupiony nowy sprzęt komputerowy i multimedialny, ciekawe, nowe publikacje branżowe z dziedziny rolnictwa precyzyjnego. Dzięki projektowi udało się zmodernizować drobne wyposażenie narzędziowe, ale również zakupiono profesjonalna myjkę ciśnieniową i różne modele dydaktyczne. Jednym z ważniejszych i cenniejszych zakupów jest finalizacja inwestycji związanej z nabyciem profesjonalnego i precyzyjnego rozsiewacza nawozów mineralnych, komunikującego się z ciągnikiem za pomocą systemu ISOBUS, z możliwością kontroli sekcji i zmiennego dawkowania. Maszyna ta pozwoli na kontrolowanie dawki wysiewu nawozu na polach gospodarstwa i może przyczynić się do wzrostu jego efektywności ekonomicznej i ochrony środowiska. Wraz z rozsiewaczem do szkoły trafi również jego model, który potrafi symulować pracę maszyny wraz ze wszystkimi jej możliwościami regulacji parametrów pracy. Zostaną też zakupione nowe meble do pracowni. Z uwagi na mnogość inwestycji, trudny czas związany z rozwojem pandemii i wieloma ograniczeniami, niektóre inwestycje są jeszcze w realizacji.
Uczestnicy kursu mieli możliwość pracy na symulatorach agregatu ciągnika i maszyny, programowania ich parametrów roboczych i poznania specyfiki pracy wielu aplikacji rolniczych. Poznali również możliwości pracy wielu programów komputerowych wspomagających i opisujących pracę nowoczesnych maszyn rolniczych, zarządzających gospodarstwem i wspierających innowacyjność w rolnictwie.
Uczniowie uważają, że zajęcia były ciekawe i rozwijające. W ramach realizacji kursu były zaplanowane wyjazdy uczestników na wystawę rolniczą i do centrum akademii firmy Claas. Niestety czas ograniczeń związanych z pandemią chwilowo zablokował te działania. Mamy jednak głęboką nadzieję, że to tylko niewielka niedogodność i czekamy na możliwość zrealizowania również tych ciekawych punktów projektu, na które z niecierpliwością czekamy.