W dniu 23.06.2012r. uczniowie ZSP Nr 2 RCKUiP w Łowiczu wzięli udział w Krajowym Zlocie Klubów 4 H „Wiem co jem” połączonych z XIV Wojewódzką Wystawą Zwierząt Hodowlanych pod tytułem Targi Rolne – W SERCU POLSKI.
Nasza młodzież brała udział w organizacji Zlotu i Konkursu Klubów 4 H.
Uczniowie z klasy 2 TMR (J. Blus, K. Kielecki, D. Gabarkiewicz, P. Grzegorz, Ł. Okraska, A. Pietrzak, P. Pachowski, K. Wójcik, W. Janus) pełnili funkcję przewodników po wystawie Zwierząt Hodowlanych, wcześniej przeszli oni na Blichu szkolenie w tym zakresie.
Uczennice z klasy 2 TŻiGD/TTŻ (J. Suder, S. Kunecka, B. Grzegory i K. Krysztofiak), brały udział w konkursie „Wiem co jem” i podczas Zlotu w Bratoszewicach organizowały i obsługiwały stoisko promujące szkołę blichowską. Motywem przewodnim krajowego konkursu „Wiem co jem” były produkty zbożowe w żywieniu człowieka. Konkurs trwał od kwietnia do czerwca 2012 r. i polegał na zorganizowaniu kampanii promocyjnej produktów zbożowych w nowoczesnej kuchni. W kampanię zaangażowało się kilkudziesięciu uczniów klas 2 i 3 TŻiGD, 2 TTŻ, 3 TTW i 1 KM, głównie członków szkolnego Koła Żywienia. Zostały opracowane ulotki, artykuły i plakaty, odbyły się warsztaty pieczenia chleba i ciast z zastosowaniem mąki z pełnego przemiału. Odbyła się promocja produktów zbożowych na terenie Łowicza oraz ukazał się artykuł "Wiem co jem" Produkty zbożowe w nowoczesnej kuchni, opublikowany na naszej stronie internetowej.
Z przeprowadzonych działań został sporządzony raport w postaci albumu zdjęć i prezentacji multimedialnej oraz plakatów. Wykonaną kampanię promocyjną oceniła komisja w tygodniu poprzedzającym Zlot w ŁODR w Bratoszewicach. W efekcie uczniowie naszej szkoły zajęli III miejsce w kraju i otrzymali puchar Fundacji Edukacyjnej 4 H i Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
Opiekunkami młodzieży, która brała udział w konkursie i Zlocie w Bratoszewicach były Anna Kosmowska i Anna Kowalska. Młodzież
i opiekunowie zostali uhonorowani pucharem Fundacji Edukacyjnej 4 H, dyplomami i drobnymi upominkami.
W tym miejscu chcemy przybliżyć idee Klubu 4 H:
Co to jest 4H?
Historia ruchu Klubów 4H zaczęła się w Stanach Zjednoczonych i sięga początków naszego stulecia. W roku 1900 ziarno nowej odmiany kukurydzy nasiennej zostało rozdane 500 chłopcom z hrabstwa Macoupin w stanie Illinois. Chłopcy zasiali kukurydzę i wystawili wyhodowane przez siebie okazy na Wystawie Rolniczej. W roku 1902 A. B. Graham, dyrektor Kuratorium w hrabstwie Clark w stanie Ohio, zorganizował klub dla chłopców i dziewcząt i urządził wystawę ich prac.
Po uchwaleniu w roku 1914 przez Kongres Stanów Zjednoczonych ustawy Smitha-Levera, która ustanawiała program dla służby doradztwa rolniczego i zapewniała dla niej fundusze, rozwój ruchu klubów dla chłopców i dziewcząt - który otrzymał później nazwę 4H, stał się jednym z zadań doradztwa. Od tych pionierskich czasów ruch rozrósł się. 4H jest obecnie jedną z największych organizacji młodzieżowych w Stanach Zjednoczonych. Należy do niej ponad 5 milionów chłopców i dziewcząt prowadzonych przez setki tysięcy liderów. Ruchy o programach zbliżonych do 4H są obecne już w ponad 80 krajach świata. Choć mają niekiedy inne nazwy (4-S w Ameryce Południowej, 4-K w Turcji, Klub Młodych Farmerów w Anglii i Nowej Zelandii), przyświeca im jednak ten sam cel - umożliwić młodzieży w jak największym stopniu rozwój drzemiącego w nich potencjału.
W Europie młodzież z klubów 4H zrzeszona jest w organizacji Europejski Komitet Klubów Młodych Farmerów i 4H. Organizacja ta dofinansowana jest przez Unię Europejską.
Symbole i tradycje 4H
Podstawowe cele 4H można wyrazić na wiele różnych sposobów. Emblemat 4H, ślubowanie, motto oraz inne symbole i tradycje są od długiego już czasu znakami rozpoznawczymi 4H.
Emblemat 4H Znakiem rozpoznawczym 4H jest czterolistna koniczyna z literą " H " umieszczoną na każdym listku. Czterolistna koniczyna jest powszechnie znanym symbolem, dla ruchu 4H ma on jednak szczególne znaczenie.
Litery na emblemacie oznaczają Głowę ( Head ), Serce ( Heart ), Ręce ( Hands ) i Zdrowie (Health ) - fundament wszystkich programów 4H.
Ślubowanie 4H w pełni wyjaśnia znaczenie tych słów: Zobowiązuję... swoją...
Głowę - żeby jaśniej myślała, gdyż 4H:
- uczy kierowania się w życiu rozumem,
- rozwija umiejętności przydatne w całym dorosłym życiu,
- umożliwia bezpośrednie uczestniczenie w procesie podejmowania decyzji,
- uczy raczej "jak " niż "co" myśleć.
Serce - żeby było wierniejsze, gdyż 4H:
- wpaja szacunek i troskę o innych,
- rozwija silne, partnerskie stosunki pomiędzy młodzieżą i dorosłymi,
- pomaga zrozumieć innych, którzy mogą wydawać się " odmienni ",
- wzmacnia zdolność do nawiązywania trwałych przyjaźni.
Ręce - żeby chętniej służyły innym, gdyż 4H:
- rozwija umiejętności poprzez własnoręcznie wykonywaną pracę,
- kładzie nacisk na samodzielne wykonywanie projektów przez młodzież,
- rozwija sprawność manualną,
- podejmuje wiele działań na rzecz lokalnej społeczności,
Zdrowie - żeby mi pozwoliło lepiej żyć, gdyż 4H:
- dba o wszechstronny rozwój głowy, serca i rąk - czyli zdrowego człowieka,
- uczy podejmowania " zdrowych " decyzji,
- sprzyja prowadzeniu zdrowego stylu życia
- wpaja troskę o czyste i zdrowe środowisko dla mojego klubu, mojej społeczności, mojego kraju i mojego świata,
Hasło 4H
Hasło "Uczyć się działając" przypomina, że najbardziej efektywnym i atrakcyjnym sposobem uczenia jest samodzielne wykonanie danej rzeczy, a nie bierne słuchanie instrukcji o tym, jak należy to robić.
Motto 4H
Motto "Najlepsze niech będzie jeszcze lepsze" motywuje młodzież i dorosłych liderów do ciągłego samodoskonalenia i ulepszania rzeczy uznanych za doskonałe.
Klub 4H
Działalność ruchu 4H opiera się na pracy młodych ludzi w lokalnym klubie 4H (pojmowanym nie jako miejsce, lecz jako grupa osób). Członkostwo w 4H jest otwarte dla chłopców i dziewcząt między 9 a 19 rokiem życia.
Źródła: http://fundacja4h.nazwa.pl/ww1/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=38