Młodzież z ZSP nr 2 CKZ w Łowiczu uczestniczyła w projekcie Erasmus+ „Integracja dwóch narodów poprzez taniec i kulturę ludową – edycja francuska". Uczniowie z Blichu do Francji bezpiecznie dotarli 20 listopada 2023 r., do ojczyzny wrócili 2 grudnia 2023 r. Łącznie pojechało trzydzieści jeden osób – dwadzieścia siedmioro uczniów i czworo nauczycieli. Kierownikiem wyprawy był Piotr Sumiński.
Francuscy przyjaciele serdecznie przywitali przybyszy z Polski. Utworzyli dwujęzyczny napis o treści „WITAJCIE”. Podczas niemal dwutygodniowego pobytu uczniowie indywidualnie pracowali nad przydzielonymi zadaniami (we współpracy z uczniami francuskimi). We Francji Polacy zostali przydzieleni do tematycznych klas, w których uczestniczyli w zajęciach formalnych z uczniami ze szkoły partnerskiej. Brali także udział w zajęciach warsztatowych, podczas których realizowali zadania w ramach projektu. Klasy tematyczne były podzielone następująco:
1. Kultura, tradycje i zwyczaje regionów. Tutaj opiekę sprawował nauczyciel Jakub Zaczkiewicz.
2. Muzyka i śpiew w kulturze polskiej i francuskiej. Zadania te realizował Jan Dutkiewicz.
3. Taniec w kulturze polskiej i francuskiej. W te zajęcia zaangażowana była Klaudia Sędecka – Kowalska, choreograf ZPiT „Blichowiacy”.
W klasie „tańca” francuscy uczestnicy projektu zanurzyli się w świat polskiego tańca ludowego, ucząc się podstawowych kroków takich tańców jak: krakowiak, mazurek i oberek. Warsztaty prowadzone przez panią Sędecką - Kowalską pozwoliły uczniom nie tylko na naukę, ale też na głębsze zrozumienie znaczenia tańca w polskiej kulturze. Dodatkowo uczniowie z Polski mieli możliwość poznania tradycyjnych tańców Prowansji, co stanowiło cenny element porównawczy. Taneczna, lokalna grupa prowansalska przybliżyła polskiej i francuskiej młodzieży muzykę i taniec z dawnych czasów. To była żywa lekcja historii, w której uczestnicy projektu czynnie wzięli udział. Tańczyli przy dźwiękach galoubetów i tamburynów. Odbyły się także warsztaty taneczne do muzyki współczesnej. Działania w klasie „muzyki” obejmowały prezentacje polskich pieśni ludowych oraz naukę technik śpiewu chóralnego, co umożliwiło uczestnikom projektu wspólne wykonywanie aranżacji polskich i francuskich utworów. Wykłady na temat historii muzyki ludowej, zarówno w Polsce, jak i we Francji, zapewniły bogaty kontekst kulturowy. W klasie „kulturalnej”, uczniowie brali udział w dyskusjach i prezentacjach na temat polskich i francuskich zwyczajów i tradycji. Poznali różnorodność kultury ludowej oraz współczesnej, co pozwoliło im na głębsze zrozumienie różnic i podobieństw między kulturami. Uczniowie uczestniczyli także w warsztatach komputerowych, podczas których opracowywali zgromadzone podczas zajęć terenowych materiały i informacje.
Przed francuską publicznością szkoły partnerskiej bardzo dobrze spisał się ZPiT „Blichowiacy”. Uczniowie ze szkoły francuskiej z zaciekawieniem wysłuchali także prezentacji o naszej szkole i o Łowiczu. Ponadto uczniowie, w zależności od przynależności do klasy, uczestniczyli w tematycznych zajęciach, w tym: z geografii, historii, zajęciach językowych. Odbyły się także warsztaty komputerowe na temat tworzenia materiałów graficznych, informacyjnych oraz stron WWW.
W czasie wolnym od zajęć szkolnych młodzież zwiedzała okoliczne miejscowości, odwiedzała ciekawe miejsca, znane dotąd jedynie z telewizji lub internetu. Odwiedziła urocze miasteczko Fréjus, słynne z festiwalu filmowego Cannes (tu wielkim powodzeniem cieszyły się schody Pałacu Festiwalowego, które stanowiły idealne tło dla zdjęć), Saint Tropez znane z filmów z Louisem de Funèsem jako żandarmem, Monako, gdzie zwiedziła Stare Miasto, Katedrę św. Mikołaja, obejrzała uroczystą zmianę warty przed Pałacem Książęcym, tor Formuły 1, biegnący ulicami miasta, i najsłynniejszą dzielnicę Monte Carlo, Niceę, serce Prowansji, Alp i Lazurowego Wybrzeża, miasteczko Hyères, najbardziej wysunięte na południe miasto na Lazurowym Wybrzeżu i równocześnie najstarszy ośrodek wypoczynkowy regionu, urokliwe miasteczko Eze z kamienną zabudową i malowniczymi uliczkami.
Warto dodać, że młodzież z Blichu wraz z nauczycielami zostali zaproszeni przez mera Roquebrune-sur-Argens. W tamtejszym merostwie otrzymała cenne informacje o funkcjonowaniu systemu politycznego i administracyjnego Francji oraz regionu. Po tym wykładzie uczestnicy projektu udali się na spacer po malowniczych uliczkach miasta.
Podczas zajęć terenowych uczestnicy projektu odwiedzili lokalną winiarnię, gdzie zgłębiali tajniki produkcji wina, jego znaczenie dla rozwoju regionu oraz wpływ na lokalną społeczność. Wizyta w muzeum w Draguignan pozwoliła na zbieranie informacji na temat kultury, tradycji oraz zwyczajów regionu, co było cennym uzupełnieniem programu edukacyjnego.
Podczas wizyty w szkole w miejscowości Hyères polscy uczniowie wzięli udział w prezentacji na temat francuskiego systemu edukacji. Poza tym mieli okazję uczestniczyć w uroczystej gali zakończenia roku dla ostatnich klas francuskiej szkoły. Z tej okazji ZPiT „Blichowiacy” przygotował występ artystyczny. Wypadł rewelacyjnie. W ramach zajęć warsztatowych w szkole w Hyères blichowscy uczniowie uczestniczyliśmy w zajęciach w stacji doświadczalnej, specjalizującej się w uprawie kwiatów ciętych. Słuchali wykładu na temat tworzenia hybryd kwiatowych oraz gatunków roślin odpornych na choroby i zmiany klimatyczne. Dodatkowo, w ramach programu kulturowego, odwiedzili rodzinną winnicę i farmę ekologiczną. To była fantastyczna okazja, by z bliska zobaczyć proces produkcji wina i dowiedzieć się czegoś o ekologicznej hodowli drobiu. Miejsce to jest położone w pięknym otoczeniu gór i morza, funkcjonuje w pełnej harmonii z naturą.
Niezapomniana była również wizyta w Parfumerie Fragonard w Grasse. Dała ona niepowtarzalną okazjaę aby poznać historię fabryki perfum, bogactwo nut zapachowych, a także tajniki zawodu perfumiarza. Było to dla uczestników projektu niezwykle inspirujące spotkanie, które wiele powiedziało o francuskiej kulturze.
Ostatniego dnia mobilności zaprezentowano w szkole partnerskiej efekty działań projektowych. Odbyło się również uroczyste wręczenie certyfikatów i podsumowanie współpracy.