Zwiedzanie- Relaks – Modlitwa

19.06.2024 9:10

Tak można podsumować wycieczkę młodzieży z naszej szkoły, która odbyła się 14 czerwca 2024 r. do Lasek i Powsina, podwarszawskich miejscowości, które kryją niematerialne skarby.

W Laskach znajduje się Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi założone przez bł. Różę Czacką. Grupa uczniów z Blichu mogła zapoznać się z sytuacją niewidomych dzieci i młodzieży. Chodziliśmy ścieżkami, na których wyczuwa się stopami charakterystyczne znaki i wskazówki dla osób niewidzących. Mogliśmy dotknąć i poczuć atmosferę nauki i życia niewidomych, która pomimo trudności, jest pełna ciepła i miłości ze strony opiekunów. Są nimi siostry zakonne ze Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża, założone prze bł. Różę Czacką, arystokratkę, która sama w młodości straciła wzrok. Siostra Angelica, pełniąc rolę przewodnika opowiedziała uczniom wiele ciekawych historii o nauce, życiu i pracy osób niewidomych oraz o samej bł. Róży Czackiej. Na koniec pobytu w Laskach zatrzymaliśmy się w drewnianym kościele na chwilę zadumy i modlitwy przy grobie bł. Róży.

Kolejnym punktem naszej podróży był Powsin, gdzie znajduje się przepiękny ogród botaniczny należący do Polskiej Akademii Nauk. Pod kierunkiem pani przewodnik przeszliśmy ścieżkami edukacyjnymi, aby zobaczyć przeróżne ekspozycje roślin prezentowanych na kilku stanowiskach, zróżnicowanych, co do warunków siedliskowych. Tym sposobem, będąc w jednym miejscu zwiedziliśmy teren bagienny, nadmorski, byliśmy w lesie, przeszliśmy bieszczadzką ścieżkę, byliśmy w Beskidach, Sudetach i Tatrach, odpoczęliśmy na kwiecistej polskiej łące, zobaczyliśmy rzadko już występujące chwasty, np.: kąkol. Największą satysfakcję sprawiły uczniom ogrody różane, skąd zapach roznosił się na dużą odległość. Podróżując komunikacją miejską i pociągiem, zmęczeni, ale pełni wrażeń i niedosytu, wróciliśmy do domów.