W ramach projektu Erasmus+ (sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe), nr 2025-1-PL01-KA121-VET-000314779, dofinansowanego przez Unię Europejską, 22 uczniów naszej szkoły zrealizowało staże zawodowe w Grecji.
Mobilność odbyła się 12–25 października 2025 r. (z uwzględnieniem dwóch dni podróży). Uczestnikami byli uczniowie klas II–V kształcący się na kierunkach: technik logistyk, technik agrobiznesu oraz technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki.
Partnerem przyjmującym była organizacja Olympus Education Services, odpowiedzialna za organizację praktyk.
Każdy uczeń pracował według indywidualnego programu, dostosowanego do profilu kształcenia i poziomu zaawansowania. Praktyki trwały 10 dni roboczych, realizowanych w układzie pięciodniowego tygodnia pracy, przy dobowym wymiarze nieprzekraczającym 8 godzin. Łączny wymiar wynosił 60–80 godzin na osobę. Program obejmował szkolenie BHP i wprowadzenie stanowiskowe, a następnie wykonywanie zadań na profilowanych stanowiskach pracy pod opieką mentorów z firm i gospodarstw.
Uczniowie kierunku technik logistyk realizowali pełne cykle operacji magazynowych: od obsługi przyjęć i wydań oraz weryfikacji dokumentów, przez planowanie i przeprowadzenie inwentaryzacji, po analizę różnic i raportowanie wyników. Wprowadzali i porządkowali dane w systemie, ewidencjonowali zapasy, przygotowywali zestawienia dla przełożonych, a także wspierali organizację pracy działu i koordynację tras. Kluczowym rezultatem było podniesienie jakości pracy z dokumentacją i danymi oraz wyrobienie nawyków kontroli formalnej i merytorycznej.
Praktyki techników agrobiznesu oraz techników mechanizacji rolnictwa i agrotroniki obejmowały zadania w warsztacie i w gospodarstwie: przeglądy i diagnostykę maszyn, czynności konserwacyjne i regulacyjne. Uczniowie uczestniczyli w mechanizacji procesów produkcji roślinnej, zbiorach. Poznawalitechnologie przechowywania i wstępnego przetwarzania płodów (suszenie, czyszczenie, sortowanie, magazynowanie) wraz z kontrolą parametrów środowiskowych. Ważnym elementem była dokumentacja ekonomiczna funkcjonowania gospodarstwa: ewidencja sprzętu i napraw, koszty eksploatacji, analiza efektywności wykorzystania maszyn i paliwa oraz planowanie rozwoju technicznego. Nacisk położono na zgodność działań ze standardami UE w zakresie jakości i bezpieczeństwa i na praktyczne stosowanie rozwiązań proekologicznych.
Ocena efektów uczenia się odbywała się na bieżąco poprzez nadzór opiekunów oraz podsumowania dzienne i końcowe, a rezultaty praktyk zostały potwierdzone odpowiednimi certyfikatami. W obszarze kompetencji horyzontalnych odnotowano wzrost samodzielności, odpowiedzialności za powierzone zadania, kultury pracy z danymi i komunikacji w języku angielskim w środowisku zawodowym.
Zgodnie z założeniami programu mobilność obejmowała również komponent kulturowy zrealizowany w dni weekendowe. Uczestnicy odwiedzili Litochoro, wyspę Skiathos i Meteory. Zajęcia te wspierały rozwój kompetencji międzykulturowych oraz lepsze rozumienie uwarunkowań społeczno-gospodarczych regionu, w którym odbywały się praktyki.
Projekt finansowany z programu Erasmus+ – sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe stanowi ważny element rozwoju kształcenia zawodowego w naszej placówce i będzie kontynuowany w kolejnych cyklach akredytacji.

























