Wyjazd odbył się w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacja szkolna (nr 2025-1-PL01-KA121-SCH-000314842). Uczestniczyło w niej 35 uczniów klas II–V wszystkich kierunków technikum. Mobilność trwała 12 dni. Co się na nią składało? Realizacja programu merytorycznego oraz bogaty program kulturowy.
Celem projektu było wzmocnienie kompetencji kluczowych uczniów: rozumienia i tworzenia informacji, wielojęzyczności, kompetencji cyfrowych i matematycznych, kompetencji osobistych i społecznych, umiejętności uczenia się oraz świadomości i ekspresji kulturalnej. Realizacja opierała się na odkrywaniu i porównywaniu folkloru greckiego i polskiego we współpracy z rówieśnikami z Grecji, z naciskiem na pracę projektową, praktyczną komunikację w języku angielskim i świadome korzystanie z nowych technologii.
Podczas zajęć w szkole odbywały się m.in. tematyczne lekcje i wykłady, prezentacja szkoły partnerskiej i rozmowy o codzienności gospodarzy, praca w grupach, quizy, zajęcia taneczne i wprowadzające lekcje języka greckiego. W części szkolnej uczniowie analizowali podobieństwa i różnice między zwyczajami, strojami i muzyką ludową, sięgając również do współczesnych form. Równolegle powstawały materiały projektowe: uczniowie planowali treści, wyszukiwali i weryfikowali informacje, przygotowywali oprawę graficzną w narzędziach cyfrowych (m.in. Canva), łączyli zdjęcia, wideo i dźwięk - doskonalili umiejętność jasnego opowiadania historii.
Program kulturalny realizowano w trakcie weekendu i po zajęciach szkolnych. Uczniowie odwiedzili Litochoro u stóp Olimpu, odbyli rejs na wyspę Skiathos i podziwiali Meteory. W Muzeum Geologicznym w Leptokarii poznali kontekst geologiczny regionu i przekonali się, jak przyroda splata się z lokalną kulturą. Ważnym elementem wymiany (i, jak się okazało, także integrującym młodzież) były wspólne lekcje tańca i pokazy tańca – polskiego i greckiego – które stały się naturalną przestrzenią dialogu międzykulturowego.
Efektem pracy są dwujęzyczne materiały edukacyjne podsumowujące najważniejsze wątki projektu. Znalazły się w nich prezentacje o tradycjach, cyfrowe opowieści kulinarne oraz rozważania na temat lokalnego rzemiosła i muzyki.
Uczestnicy rozwinęli kompetencje językowe (praktyka komunikacji w środowisku międzynarodowym i podstawy języka greckiego), podnieśli kompetencje cyfrowe (projektowanie wizualne, montaż materiałów, rzetelne wyszukiwanie i weryfikacja źródeł), wzmocnili kompetencje społeczne i międzykulturowe (praca w zespołach międzynarodowych, prezentacja elementów lokalnego dziedzictwa) oraz poszerzyli świadomość i ekspresję kulturalną. Uroczyste podsumowanie, połączone z prezentacją rezultatów i wręczeniem certyfikatów, domknęło część edukacyjną projektu.
Projekt został sfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacja szkolna.

























