Konspekt lekcji wychowawczej
Klasa III Technikum Mechanizacji Rolnictwa A
Nauczyciel prowadzący: Paulina Dróżdż
Temat: Trening pamięci i jego znaczenie
Cele:
- Poznanie pojęcia i istoty techniki mnemonicznej
- Ćwiczenie koncentracji
- Doskonalenie pamięci
- Uświadomienie znaczenia ćwiczenia pamięci
Formy pracy:
Praca w grupach, praca indywidualna, wykład
Przebieg zajęć:
- Część organizacyjna
- Część wprowadzająca
- Nauczyciel przedstawia temat lekcji i określa jej cel
- Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy, każda z nich odpowiada na 3 pytania: Co to jest pamięć? Jakie zalety ma „dobra pamięć”? Jakie znacie sposoby zapamiętywania różnych informacji?
- Grupy prezentują swoje odpowiedzi.
- Część realizacyjna
- Uczniowie wykonują testu pamięci. Nauczyciel pokazuje uczniom prezentację 20 slajdów przedstawiających różne przedmioty i prosi ich o zapamiętanie jak największej ilości przedmiotów w kolejności, w jakiej ukazywały się na prezentacji.
- Uczniowie zapamiętują słowa, a następnie zapisują je na kartkach.
- Uczniowie sprawdzają wyniki testu i określają stopień zadowolenia z wyników.
- Nauczyciel wprowadza i objaśnia pojęcie technik mnemonicznych oraz prezentuje metodę łańcuszka skojarzeń, która umożliwia łatwiejsze zapamiętywanie wyrazów lub obrazów.
- Nauczyciel zapisuje na tablicy 10 słów i prosi uczniów o stworzenie własnego łańcuszka skojarzeń i zapamiętanie podanych wyrazów
- Uczniowie tworzą reguły trwałego zapamiętywania wyrazów
- Faza podsumowująca
- Nauczyciel prosi uczniów o określenie jakie znaczenie ma ćwiczenie pamięci w procesie uczenia się
Bibliografia:
http://www.irk.com.pl/index.php?event=article&parent_id=93&menu_id=1